سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ما تکیه گاه میان راهیم . آن که از پس آمد به ما رسد ، و آن که پیش تاخته به ما بازگردد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :42
بازدید دیروز :4
کل بازدید :333212
تعداد کل یاداشته ها : 110
102/12/29
10:44 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
محمد حسین[30]

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
برنامه‌ریزی و تنظیم وقت[1] برخی نشانه های ایمان و مومن واقعی:[1] چند توصیه برای جلوگیری از سوزش سر دل یا ترش کردن[3] چگونه لباس خود را ست کنیم ؟[16] کلم سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند[4] دارو جهت رفع چاقی و چربی زیاد Fat burner[2] تغذیه زنان باردار[3] تغذیه تکمیلی شیرخواران[1] رژیم غذایی درفشار خون بالا[1] تغذیه در بیماران مبتلا به واریس[1] داروهای ضد سرفه ، ضد برونشیت ، ضد آسم و ضد بیماریهای دیگر اندام[1] رژیم غذایی درکم خونی و فقرآهن[1] یا لطیف[1] ده عادت عمده مؤثر در تخریب مغز[1] ضرر جویدن طولانی آدامس[1] گردو با چربی های ناسالم می جنگد[1] تاثیرگوجه فرنگی در درمان فشار خون بالا[1] چای سبز و خنده باعث لاغری می شود[1] گروه خونی وتاثیر آن بر خوی وخواص انسانها[1] بی خوابی و مقابله با آن[1] بهداشت خواب و میزان خواب طبیعی[1] چین و چروک پوست راههای پیشگیری و درمان[1] بهترین روش مقابله با چاقی[1] کرم ضدآفتاب برای ‌محافظت پوست کافی نیست[1] کنترل چربی خون[1] شلغم دارویی برای هر دردی[1] خــواص زیتون[1] هر روز با خواص یک گیاه آشنا شوید[1] برای رفع سردرد در اثر آفتاب زدگی[1] برای رفع سردرد در اثر ضعف[1] برای رفع سردرد بر اثر اعصاب.خستگی و بی خوابی[1] برای رفع سردرد بر اثر باد[1] برای رفع سردرد بر اثر کرم بینی[1] برای رفع سردرد بر اثر سنگینی معده[1] برای رفع سردرد نیمه سر یا میگرن[1] برای رفع سردرد از زیادی خون[1] برای رفع سردرد بر اثر سینوزیت در جلوی پیشانی[1] با کنترل فشار خون از سکته مغزی جلوگیری کنید[2] آسم(تنگی نفس)[1] چگونه سر دردهای خود را درمان کنیم[1] درمان فشار خون[1] داروی رفع تپش سریع قلب[1] داروی مقوی قلب[1] داروهای مسهل - یبوست - سفتی مدفوع - دیر کارکردن شکم - اجابت مزاج[1] دارو جهت بخور دادن - درمان سینوزیت ، آنژین ها ، سرما خوردگی و[1] استفاده از چشم‌ها در نور کم باعث آسیب به آنها نمی شود[1] بیشتر بدانید[1] 10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد[1] ‌امکان کپی از فایل‌های‌PDF‌[1] راهنمای قدم به قدم ساخت سایت رایگان در یاهو[1] تپش قلب: علل، پیشگیری و درمان[3] علتهای کوتاه قدی[2] حزب اللهی ها سه تیپ اند:[3] توهمات یا خطاهای ذهن[1] قبل و بعد از حجامت[1] استـــــــفراغ های غــــــــرب[5] هفت بلایی که با دست خودتان سر موهایتان می‌آورید[5] برای گلو درد بهترین دارو لیمــــــــو ترش[1] خواص بامیه[2] فوائد و مضرات لبنیات[3] نسخه های گیاهی جهت درمان بیماریهای مختلف[6] ورزش های مناسب صبحگاهی برای جلوگیری از کمردرد[3] اشتباهاتی که در ورزشهای قلبی مشاهده میشود1[2] گول نوشابه های رژیمی را نخورید[1] غذاهای مفید برای کبد عبارتند از:[7] آیا می دانید که چرا ماهی های داخل تنگ پس از مدتی می میرند یا از[6] 6 ماده غذلیی برای سم زدایی[13] توصیه های پزشکی امام رضا(ع)[15]
لوگوی دوستان
 

کم‌خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول‌هادچار اختلال می‌شود. از علل ایجادکننده کم‌خونی می‌توان کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن و یا مسمومیت‌های دارویی را نام برد. منظور از کم‌خونی‌های تغذیه ای کم‌خونی‌هایی است که در اثر دریافت ناکافی مواد مغذی ایجاد می‌شوند.

از مهم‌ترین مواد مغذی جهت خون‌سازی که کمبود آن‌ها موجب بروز کم‌خونی می‌شود می‌توان به آهن،‌ ویتامین ب 12 و اسیدفولیک اشاره کرد. از بین آن‌ها کم‌خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‌ترین کم‌خونی‌های تغذیه‌ای است.

کم‌خونی ناشی از فقر آهن

فقر آهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه و مهم‌ترین علت کم‌خونی تغذیهای در کودکان و زنان در سنین باروری است که با ایجاد گلبول‌های قرمز کوچک و کاهش میزان هموگلوبین مشخص می‌شود که این بیماری سبب اتلاف منابع و مراقبت‌های بهداشتی، کاهش  بهره‌وری در اثر افزایش میزان مرگ و میر ابتلا به بیماری در مادران و کودکان و بالاخره کاهش ظرفیت جسمی‌ و روانی در بخش بزرگی از جامعه می‌شود.

میزان نیاز به آهن

میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است. مثلا زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر کم‌خونی قرار دارند. در شیرخواران در صورت سلامت مادران، میزان آهن موجود در شیر مادر برای 6ـ4 ماه اول زندگی کافی است. ولی در مورد نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند، ذخایر آهن کم بوده و باید از 3 ماهگی آهن اضافی به صورت قطره خوراکی خورانده شود. همچنین بستن پیش از موقع بند ناف نیز به این دلیل که نوزاد را از یک سوم کل خونش محروم می‌کند، خطر فقر آهن را افزایش می‌دهد.  

دلایل فقر آهن

دلایل گوناگونی برای کمبود آهن وجود دارد که از آن جمله می‌توان به علل زیر اشاره کرد

1 ـ دریافت ناکافی آهن به دلیل رژیم غذایی مورد استفاده که در آن آهن کمی ‌وجود دارد، مانند بعضی از رژیم‌های گیاه خواری.

2 ـ جذب ناکافی آهن در اثر اسهال، کاهش ترشح اسید معده، مشکلات گوارشی یا تداخلات دارویی و داروهایی مثل کلستیرامین، سایمتیدین، پانکراتین، رانیتیدین و تتراسایکلین).

3 ـ افزایش نیاز به آهن برای افزایش حجم خون در دوران نوزادی، نوجوانی، بارداری و شیردهی.

4 ـ خون‌ریزی زیاد در دوران عادت ماهانه و یا در اثر جراحات یا ناشی از همورویید (بواسیر) یا بیماری‌های بدخیم و انگل‌ها. کمبود آهن در مردان بزرگسال معمولا در اثر از دست دادن خون است.

علایم کم‌خونی ناشی از فقر آهن

بعضی از علایم کم‌خونی فقر آهن عبارتند از:

رنگ پریدگی پوست، زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم‌ها، خستگی زودرس، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها، حالت تهوع و در کم‌خونی شدید گود شدن روی ناخن(ناخن قاشقی).

درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن

برای درمان کم‌خونی از چند روش استفاده می‌شود که بهترین و کم‌خطرترین آن‌ها استفاده از مکمل‌های خوراکی است. درمان با نمک‌های ساده آهن مثل سولفات فروی خوراکی کاملا موثر بوده و به شکل قرص، کپسول یا مایع است و باید مصرف آن‌ها تا چندین ماه ادامه یابد.

چنانکه این قرص‌ها با معده خالی مصرف شوند جذب آن‌ها بهتر و بیشتر صورت می‌گیرد، ولی در این حالت سبب تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی می‌شوند. عوارض گوارشی ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع، دل پیچه، سوزش قلب، اسهال یا یبوست را می‌توان به حداقل رساند، به شرطی که آهن را با میزان بسیار کم مصرف کرده و به تدریج به میزان آن افزوده تا به حد مورد نیاز بدن برسد. بهتر است قرص آهن در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابند.

ویتامینC  جذب آهن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل معمولا مصرف ویتامین C به همراه آهن پیشنهاد می‌شود. علاوه بر درمان دارویی باید به میزان آهن قابل جذب در غذا نیز توجه کرد. جذب آهن غذا اغلب تحت تاثیر شکل آهن موجود در آن می‌باشد. آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، پرندگان (آهن هم) بیشتر جذب می‌شود، در حالی که جذب آهن پروتئین‌های گیاهی مانند سبزی‌ها و میوه‌ها (آهن غیرهم) کمتر می‌باشد. باید توجه داشت که ویتامینC    جذب آهن سبزی‌ها و میوه‌ها (آهن غیرهم) را بیشتر می‌کند. مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا می‌تواند جذب آهن را تاحدصفر تا پنج درصد کاهش دهد.

قهوه، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، نان گندم، حبوبات (حاوی اسید فیتیک) و فیبرهای غذایی جذب آهن را  به علت تشکیل کمپلکس‌های نامحلول کاهش می‌دهند. بنابراین فرآورده‌های حاوی آهن، طی یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از مصرف هر یک از این مواد نباید مصرف شود.

منابع غذایی آهن دار

منابع غذایی آهن‌دار عبارتند از جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج و حبوبات، مثل عدس و لوبیا همچنین میوه‌های خشک (برگه‌ها) بخصوص برگه زردآلو و دانه‌های روغنی.

عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آن‌ها:

 ـ اسید سیتریک و اسید اسکوربیک یا ویتامین ث که در آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی‌ها، آب پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، سیب و آناناس وجود دارند می‌توانند عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن باشند.

2 ـ اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج، سیب زمینی، چغندر، کدوتنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم موجود است نیز سبب افزایش جذب آهن می‌شوند.

3 ـ محصولات تخمیری مثل سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می‌شود.

توصیه‌های کلی زیر را به کار ببندید:

1 ـ استفاده از غذاهایی که غنی از آهن می‌باشند.

2 ـ استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین ث هر وعده غذایی جهت جذب بهتر آهن (مثل پرتقال، گریب‌فروت، گوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، فلفل سبز، لیمو ترش)

3 ـ گنجاندن گوشت قرمز، ماهی یا مرغ در برنامه غذایی.

4 ـ پرهیز از مصرف چای یا قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا.

5 ـ برطرف کردن مشکلات گوارشی و یبوست.

6 ـ تصحیح عادات غذایی غلط (مثل مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک، یخ) که خود از علایم کم خونی فقر آهن می باشند.

7 ـ مشاوره با پزشک و متخصص تغذیه جهت پیشگیری به موقع و یا بهبود کم‌خونی.

8 ـ استفاده از نانهایی که از خمیر ورآمده تهیه شده‌اند.

9 ـ استفاده از خشکبار مثل توت خشک، برگه آلو، انجیر خشک و کشمش که منابع خوبی از آهن هستند.

10 ـ استفاده از غلات و حبوبات جوانه زده.

11 ـ شست و شو و ضد عفونی کردن سبزی‌هایی که استفاده می‌کنید.

12 ـ شستن کامل دستها با آب و صابون قبل از تهیه و مصرف غذا و پس از هر بار اجابت مزاج

13 ـ مصرف روزانه یک قرص آهن از پایان ماه چهارم بارداری تا سه ماه پس از زایمان در زنان باردار.

14 ـ مصرف قطره آهن همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان 2 سالگی در کودکان.


  
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ چشم‌زخم اولین درمان یک ذکر است، اگر ترسیدی که کسی (یا خودت) را چشم‌زخم بزنی، بگو ما شاء الله لا قوة إلا بالله العلی العظیم، سه مرتبه.» توجه شود که ذکر اشاره شده در این روایت کلمه «لا حول» را ندارد و درست این است که دقیقاً مانند همین روایت ذکر خوانده شود.